Skyddsombud - anmälan eller avanmälan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Denna e-tjänst används vid anmälan och avanmälan av skyddsombud. Vanligtvis utses skyddsombud av den fackliga organisation som har eller brukar ha kollektivavtal med arbetsgivaren. Det är fackliga som därmed gör anmälan efter dialog med berörd individ. Ett skyddsombud företräder samtliga arbetstagare inom sitt skyddsområde oavsett facklig tillhörighet, om inget annat är bestämt.

När det finns fler skyddsombud på ett arbetsställe ska en av dem utses till huvudskyddsombud. Huvudskyddsombudet verkar på hela arbetsstället och ska till exempel ta upp frågor med arbetsgivaren som rör mer än ett skyddsområde.

När du skickat in ärendet får skyddsombudet och hens närmsta chef ett meddelande om att skyddsombudet är anmält eller avanmält.

Läs mer här:

Skyddsombud – Motala

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa