Avslut av anställning för pensionsavgång - anmälan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

I den här e-tjänsten anmäler du att du ska avsluta din anställning i kommunen och gå i pension. Din anmälan ska ha kommit in till pensionsansvarig på löneenheten senast fyra månader innan du ska sluta.

Tänk på att du måste vända dig till Pensionsmyndigheten för att begära utbetalning av din allmänna pension. För begäran om utbetalning av den avgiftsbestämda ålderspensionen ska du vända dig till det försäkringsbolag som valts.

Viss tjänstepension som anmäls i e-tjänsten

Om du omfattas av någon av nedanstående tjänstepensionsrättigheter kan du anmäla utbetalning i e-tjänsten:

  • intjänad pensionsrätt (IPR)
  • livränta
  • förmånsbestämd ålderspension.

Om du är osäker på om du omfattas kan du kontakta löneenhetens pensionshandläggare.

Om du är över 65 år kommer detta alltid att betalas ut livsvarigt. Om du är 61-65 år kan du välja att ta ut pensionen temporärt, och får då ange det i e-tjänsten. 

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa