Avslut av anställning för pensionsavgång - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningI den här e-tjänsten anmäler du att du ska avsluta din anställning i kommunen och gå i pension. Din anmälan ska ha kommit in till pensionsansvarig på löneenheten senast fyra månader innan du ska sluta.
Tänk på att du måste vända dig till Pensionsmyndigheten för att begära utbetalning av din allmänna pension. För begäran om utbetalning av den avgiftsbestämda ålderspensionen ska du vända dig till det försäkringsbolag som valts.
Viss tjänstepension som anmäls i e-tjänsten
Om du omfattas av någon av nedanstående tjänstepensionsrättigheter kan du anmäla utbetalning i e-tjänsten:
- intjänad pensionsrätt (IPR)
- livränta
- förmånsbestämd ålderspension.
Om du är osäker på om du omfattas kan du kontakta löneenhetens pensionshandläggare.
Om du är över 65 år kommer detta alltid att betalas ut livsvarigt. Om du är 61-65 år kan du välja att ta ut pensionen temporärt, och får då ange det i e-tjänsten.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
Lagringstid
- Enligt arkivlagstiftning
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Om du har synpunkter på hanteringen av personuppgifter i e-tjänsten kan du kontakta Integritetsskyddsmyndigheten, som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål. Du kan också höra av dig till Motala kommuns dataskyddsombud på dso.motalakommun@insatt.com.
Dina rättigheter - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
KS_KF@motala.se
Löneenheten
lon@motala.se
